perjantai 31. lokakuuta 2014

Oppimistehtävä kytkimen purku ja kasaus

Puramme koulun BMW 323i:n (1995-1997) moottorista kytkimen

Kävimme tulostamassa ohjeet purkamista ja kasaamista varten 


Aloitamme purkamisen ottamalla pultit irti.


Pulttien irroittamisen jälkeen starttimoottori irti ja kiskotaan vaihteisto/kytkin irti.


Vaihteisto irroitettuna.

Tarkastimme painelaakerin ja se oli ku nossa.



Seuraavaksi kytkimen kimppuun.

Paineasetelma irroitettuna. Kytkinlevy oli vähän kulunut, mutta kaikki muu oli kunnossa.

Bemariss oli kaksoismassavauhtipyörä.
Sen tehtävä on tasata moottorin pyörimistä ja näin vähentää tärinää.
Vauhtipyörässä on ulkokehällä hammastus starttia varten.

Kasatessa käytämme kytkimen keskitystyökalua, jotta saamme kytkin levyn keskitettyä

Asennetaan vaihteisto takaisin.
Vaihteistoa kytkettäessä takaisin kannataisi rasvata kytkinakseli ja painelaakerin liukupinta.

Kasataan.
Vaihteisto taas moottorissa.

Vaihteisto öljy on ATF oil 1, jota laitetaan 1,2 litraa

Kytkimen toimintaa(neste). Kun painat kytkinpoljinta neste siirtyy pääsylinteristä työsylinteriin. Kytkimen työsylinteri työntää irroitushaarukkaa jolloin painelaakeri painaa paineasetelman tähtilevyjousta ja kytkinlevy vapautuu kitkapintojen välistä.

Kytkimen irroittaminen ja kasaaminen oli helpompaa kuin luulin. Opin käyttämään kytkimenkeskitystyökalua ja opin purkamaan kytkimen koneesta irti.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti