tiistai 25. marraskuuta 2014

Oppimistehtävä pakokaasumittaus

Aloitimme pakokaasumittauksen koulumme toyotan(bensa) harjoitus moottoriin.

Ensin mittari lämmitti/kalibroi itsensä.
Valitsimme nelikaasun, sen jälkeen ? valitsimme tarkastuksen ja laitoimme koneeseen auton tiedot, sitten valitsimme katalysaattori mallin.

Tämän jälkeen asetimme anturin pakoputkeen.


Laitoimme tärinäanturin ja kierroslukumittarin kiinni.

Sitten nostettiin kierroksia testerin käskemään 2000-3000rpm noin 30sekunniksi, sitten päästimme moottorin tyhjäkäynnille n.30:ksi sekunniksi. Tästä ei tullut kuvaa kun kädet eivät riittäneet.
Mutta tulos hyväksyttiin 

Bensa käyttöisten ajoneuvojen pako- kaasupäästöjen tarkastuksessa mitataan joutokäynnillä CO-, HC-, O2- ja CO2-pitoisuudet ja vastaava moottorin pyörintänopeus. Katalysaattorilla varustettujen autojen osalta tulee olla mitattuna lisäksi korotettu pyörintänopeus ja sitä vastaavat CO- , HC-, O2- ja CO2-pitoisuudet ja lambda-arvo. Lambda-anturi on happitunnistin, joka on sijoitettu pakoputken alkuun. Se on yksi moottorinohjausjärjestelmänkeskeinen osa. Se mittaa pakokaasunjäännöshapen määrää ja välittää siitä tiedon moottorinohjausjärjestelmälle. 

HC: hiilivety (palamaton polttoaine) 
CO: hiilimonoksidi
O2: happi
CO2: hiilidioksidi

Otimme alkuun vahingossa pakokaasumittauksen kylmällä(oikea) koneella joten tulokset olivat mitä oli.. Lämpöisellä(vasen)

Kierrokset nopealla joutokäynnillä (2000-3000 rpm)

CO: (hiilimonoksidia) oli kylmällä koneella 0.08 ja lämpöisellä 0.02
Raja-arvo oli 0.03

Lambda: kylmällä 1.047 ja lämpöisellä 1.001
Raja-arvo oli 0.97-1.03

CO2: (hiilidioksidia) tuli kylmällä koneella 14.1 ja lämpöisellä 14.8 eli enemmän.

O2: (happea) tuli kylmällä koneella 1.05 ja lämpöisellä 0.04

HC: (hiilivetyä) oli kylmällä 0057 ja lämpöisellä 0006
Raja-arvo oli 100

Jouto- eli tyhjäkäynnillä (n.800rpm)

CO: (hiilimonoksidia) oli kylmällä 0.05 j lämpöisellä 0.01 
Raja-arvo oli 0.5

CO2: (hiilidioksidia) oli kylmällä 14.7 ja lämpöisellä 14.8

O2: (happea) oli kylmällä 0.20 ja lämpöisellä 0.10

HC:(hiilivetyä) oli kylmällä 0062 ja lämpöisellä 0011
Raja-arvo oli 100

Kummatkin tulokset oli mittauksen mukaan hyväksyttyjä, mutta teimme vahingossa väärin kun emme lämmittäneet konetta. Kylmällä koneella tehdyssä tuloksessa huomaa, että päästöt nousevat huomattavasti ja auto ei lambda arvon mukaan pitäisi mennä katsastuksesta läpi, mutta lämpimällä koneella tehty mittaus osoitti että tuloksilla läpäistään testi.

Mittaus oli helppo ja olen tehnyt monta kertaa aiemminkin, joten ei ongelmia.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti