Automaattivaihteisto tyyppejä:
CVT, DSG, perinteinen vaihteisto
CVT vaihteisto:
Portaaton variaattorilla toimiva automaattivaihteisto. Se on normaalia automaattivaihteistoa taloudellisempi.
Tätä vaihteistotyyppiä on käytetty esim. Volvon 340 -90 luvulla
DSG eli suorakytkentävaihteisto:
On puoliautomaattinen vaihteisto jossa on kaksoiskytkin. Vaihteistossa on kaksi erillistä kytkintä parittomille ja parillisille vaihteille. Kaksoiskytkimen ansiosta yksi vaihde voi olla kytkettynä kun toinen on jo valmiiksi esivalittuna tulevaa vaihtoa varten.Hyviä puolia nopeat vaihdot, jatkuva veto vaihteelta toiselle siirrettäessä, vähäinen polttoaineen kulutus.
Perinteinen automaattivaihteisto:
Moottorin tuottama voima välitetään momentinmuuntimen pumppupyörältä nesteen välityksellä turbiinipyörälle mistä voima siirtyy eteenpäin hammaspyörä vaihteistolle.
Planeettavaihteistossa momenttia välittävät lieriömäiset hammaspyörät jotka ryhmitellään aurinkopyöräksi, planeettapyöriksi ja kehäpyöräksi.
Välitys-suhdetta muutetaan planeettapyörästössä lukitsemalla ja vapauttamalla rattaita.
Huolto erot:
Automaattivaihteistossa ei ole välttämättä öljyn täyttöproppua, eli öljy pitää joko lisätä öljytikusta tai lauhdittimen letkun kautta.
Vaihteet:
P: pysäköintivaihde
R: pakkivaihde
N: vapaavaihde
D: ajovaihde
O: ylin vaihde alhaisilla nopeuksilla
4: neljäs vaihde
3: kolmas vaihde
2: toinen vaihde
1: ensimmäinen vaihde
S: sportti vaihde
M: manuaalivaihdeasento
Tekijät: panu, joonas
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti