tiistai 23. helmikuuta 2016

Neliveto


Eri neliveto tyyppejä:
-kiinteä neliveto
-keskustasauspyörällä varustettu neliveto
-viskokytkimellä varustettu neliveto
-haldex-kytkimellä varustettu neliveto

Kiinteä neliveto:

Kaikki voimansiirtolaitteiden osat pyörivät, vaikka etuveto on kytketty pois toiminnasta( navoissa lukot). Vetosuhde sama akseleiden välillä. Tarkoitettu maasto/työ-koneisiin pääasiassa esim. Toyota Hilux. 


Keskustasauspyörästöllä varustettu neliveto:
Tasauspyörästö etu ja taka-akseleiden välillä. Tämä mahdollistaa akseleiden välisen pyörimisnopeus eron ja näin vähentää auton kankeutta käännettäessä. Keskustasauspyörästön yhteyteen on myös yleensä asennettu kytkin jolla voidaan säätää voiman jakoa akseleiden välillä.


Viskokytkin:

Viskotykimellä voidaan etu-ja taka-akseliston voimansiirto liittää yhteen. Autossa jossa on viskokytkin ei tarvita keskitasauspyörästöä. Normaalissa ajossa viskokytkin ei osallistu lainkaan toimintaan vaan tulee mukaan vasta akseleiden nopeuseron kasvaessa. 

Viskokytkimen rakenne ja toiminta: 

Vetävien pyörien alkaessa luistaa syntyy viskokytkimen lamelien välillä nopeusero, jolloin kytkin alkaa välittää voimaa. Voiman suuruus on sitä suurempi mitä enemmän nopeuseroa syntyy. Lukkiutumisominaisuuksia voidaan muuttaa lamelien lukumäärällä, niiden urituksella ja reijityksellä sekä kytkimessä käytettävän öljyn ominaisuuksilla ja määrällä. Viskokytkimellä on mahdollista saavuttaa 50/50 vetosuhde akselien välille. Viskokytkin vaatii vain vähäistä huoltoa. Tätä vetotyyppiä käyttää esim. Volkswagen Transportter

Haldex:
Haldex on sähköisesti ohjattu avustava neliveto. Vetosuhde akseleiden välillä etu:70% ja taka:30%. Haldexia käyttää esim.Volkswagen

Toiminta ja rakenne:

Toiminta perustuu hydraulipaine-eroon jonka lamelikytkin ohjaa sähköisesti. Esipaine kytkimeen tuotetaan sähköpumpulla jotta saadaan neliveto nopeammin käyttöön.


Nelivedon jarrutuskäyttäytyminen:
Nykyaikainen neliveto ei vaikuta jarrutukseen, vanhassa kiinteässä nelivedossa jarrutusmatka pitenee.

Nelivetoisen huolto:
Huoltokohteita enemmän
Nelivetoista autoa harvemmin jarrudynossa käytetään. Etu ja takaperien öljyn vaihdot. Pari vetaria enemmän hajotettavana. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti